ریز نوشت ...

این وبلاگ دفترچه ی خاطرات هیچ کداممان نیست !

ریز نوشت ...

این وبلاگ دفترچه ی خاطرات هیچ کداممان نیست !

راه ( دو )

إنَّ الحیاةَ عقیدَةٌ و جِهاد . 

همانا حیات تنها عقیده است و جهاد در راه آن عقیده !   

پ.ن : پیش تر نوشته بودم که این سخنی است از مولا حسین علیه السلام ، اما پژوهشی انجام داده ام که توصیه می کنم در « ادامه ی مطلب » آن را بخوانید . آخرین چیزی که به دست آمده این است : این عبارت شعری است از شاعر معروف مصری و امیرالشعراء «احمد شوقی» که می گوید:
قف دون رأیک فی الحیاة مجاهدا
إن الحیاة عقیدة وجهاد 

پیش تر این جمله را در کتاب معروفی دیده بودم ، و بعد از آن رفتم و از یکی از اساتید حوزه علمیه سوآل کردم که آیا این جمله حدیث است یا نه ؟ که ایشان جواب دادند : آری ؛ حدیثی است از امام حسین علیه السلام . من به حرف ایشان اعتماد کردم ، چون کتب روایی زیاد دیده بودند و البته نشانی این مطلب را به خاطر نداشتند . با این حال قبل از انتشار آن در نرم افزار « گنجینه ی روایات » جستجویی کردم و نیافتمش . بعد در محیط نت جستجویی کردم و دیدم خیلی جاها این حدیث نقل شده ، اما سند آن ذکر نشده . با خود گفتم که خب ؛ این نرم افزار گزیده ی کتب روایی است و نه گنجینه ی عظیم کتب روایی ما ، پس بر طبق قول استاد ، آن را این جا آوردم با عنوان حدیث . البته من در کتابی که این جمله را دیدم لفظ « انما » را به جای لفظ « ان » آورده بود . 

چندی پیش دوستی در قسمت نظرات تذکری داد که نه ، این حدیث نیست و نشانی ای هم داد . 

آن نشانی را رفتم و مطالعه کردم ، اما منبعی موثق تر می خواستم که با جستجوی دقیق ، مقاله ای را یافتم به این نشانی : 

http://www.hawzah.net/hawzah/Magazines/MagArt.aspx?MagazineNumberID=4250&id=27287 

 بنده همه ی کتب شهید مطهری را مطالعه نکرده ام ، اما در این مقاله ای که نشانی اش را دادم ، مطلبی که در خصوص این حدیث ذکر شده ، از جهت منبع حدیثی و حدیث نبودنش آن را قبول کردم و از شما عذرخواهی می کنم .

اما از جهت عقیده ای که شهید مطهری راجع به این جمله دارد قبول نکردم . چرا که حضرت امام رضوان الله تعالی علیه بارها و بارها این جمله را در صحبت هایشان به کار برده اند بدون هیچ قیدی . و همین هم درست است . زیرا عقیده هر چه باشد - چه صحیح و چه باطل - انسان به آن عقیده اش زنده است . نیست ؟ طرف شیطان پرست هم که باشد بر طبق عقایدش زندگی می کند . پس این یک سخن کلی است و در کل هم درست است . 

این سخن عین گفتار امام رحمت الله علیه است ( صحیفه امام، ج‏2، ص : 199 و 200 ) :
«  بسم اللَّه الرحمن الرحیم. نخستین و آخرین نظر نسبت به برادران پایدار و رزمنده ما این‏ است که به شکل پیگیر و خستگى ناپذیر به پیکار خویش ادامه دهند، چه آنکه زندگى یعنى عقیده و مبارزه در راه آن‏ : انّ الحیوةَ عقیدةٌ وَ جَهادٌ
و تردیدى نیست که از نظر شیوه تفکر اسلامى مرگ از زندگى ذلت بار بهتر است و در وضع کنونى براى ما جز ادامه پیکار با همه نیروها و امکاناتمان راهى وجود ندارد تا عزت و شرافت خود و آیندگان را در طول تاریخ با عظمت اسلامى به دست آوریم‏ . » 

و نظیر استفاده ی ایشان از این جمله بسیار است : 

صحیفه امام، ج‏14، ص:478 - صحیفه امام، ج‏14، ص: 478( پیام به ملت ایران و لبنان به مناسبت شهادت آقاى چمران‏ ) - و... 

حضرت امام رحمت الله علیه چنان با قاطعیت این جمله را به کار می برده اند کأنه حدیثش می دانستند اما برایش سندی موثق پیدا نمی کرده اند !!!

یا حق !

نظرات 3 + ارسال نظر
سلمان دوشنبه 15 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 02:48 ب.ظ

سلام
این عبارت شعری است از شاعر معروف مصری و امیرالشعراء «احمد شوقی» که می گوید:
قف دون رأیک فی الحیاة مجاهدا
إن الحیاة عقیدة وجهاد

http://maref.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=228:1389-02-12-05-27-35&catid=105:%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D9%81-%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB%DB%8C&Itemid=96

سلام عرض شد . مطلبتان را دارم بررسی می کنم . فعلاً بر سر دو راهیم !
ممنون از تذکرتان . یا حق !

ستایش پنج‌شنبه 18 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 09:17 ق.ظ

ممنون بابت اطلاعات جدید ...

امید شنبه 20 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 03:34 ب.ظ

من تا حالا فکر میکردم این از حضرت علی (ع) هست !! مطمئنی توی نهج البلاغه یا کتابی مربوط به ایشان نیست ؟

بله . کاملا مطمئن شده ام .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد